For online versjon av trilleturbrosjyren, trykk her!

Beskrivelse av turene med veibeskrivelse, fins lenger ned på denne siden.

Trilleturer i Lofoten

Vi håper å sette i gang med trilleturer igjen til høsten! I mellomtiden vil det ligge turbeskrivelser her på denne siden.

Bli med på felles trilleturer! Turene er for alle, uansett form, og tilpasses hver enkelt gruppe og hver enkelt tur.

Hovedfokuset er på det sosiale, vi har med trille-snacks og kaffe og te, vi prater, tar pauser og finner bra steder med fin utsikt!

Vi går turer i Vestvågøy og Vågan som allerede er kartlagt og gått av trillende foreldre.

Trilleturer sammen med beboere på sykehjem

Vi vil samarbeide med frivillige som besøker omsorgssenter og sykehjem og som tar med beboere ut på tur, i rullestol, med rullator eller uten. 1-2 ganger i år vil ekstra trilleturer gå fra et sykehjem. Dette blir til generasjonsmøter, mellom de yngste og eldste og dette kan skape veldig fine turer.

Ingen turer sammen med beboere på sykehjem i 2020.

Laukvikaaaaaa.jpgLaukvika (1).jpg

GIMSØYA

For å komme deg til Gimsøya kjører du E10 både fra Vågan og Vestvågøy. Fra Vågan: ta inn på Fv861 mot Barstrand og Vinje. Fra Vestvågøy: ta inn på Fv861 mot Vinje. Parkeringsplass ved Gimsøy Landhandel Lofoten AS.

En av Lofotens fineste trilleturer! Rundturen, som går på asfalt, kalles for 3km-løypa. Start og stopp gjerne ved lokalbutikken hvor det er parkeringsplass og gjør handlingen der. Er det hard sand, kan du trille langs stranden, med fantastisk utsikt mot Vesterålen!

BRENNA

Kjør på E10 og ta av når du kommer til skilt som viser: Brenna og Sydalen. Kjør Fv864 helt frem til Brenna. Parkering skjer hensynsfullt med tanke på fastboende.

Fin tur fra Brenna og innover mot Sunnlandsfjorden. Turen starter ved enden av veien. Bratt bakke helt i starten, men nydelig utsikt over Vesterålsfjorden fra denne humpete skogsveien. For ammende mammaer som er våkne om natten uansett: gå denne i midnattsol! Her bestemmer du selv hvor langt du vil gå, du kan gå lenger enn det som er merket på kartet.

SYDALEN

Kjør på E10 og ta av når du kommer til skilt som viser: Brenna og Sydalen. Kjør Fv864 og ta første til høyre etter Strauman Oppvekstsenter, da kommer du inn på en vei som heter Sydalen, kjør rett frem og følg svingen til venstre i enden av veien, der er det parkeringsplass.

Om høsten er det fantastiske farger innover i denne dalen! Her kan du gå en runde, eller gå opp mot stien til Sydalsskaret og snu der. Vil du å gå en lengre tur, kan du gå fra Sydalen og til lokalbutikken på Gravermarka.

HENNINGSVÆR

Fra E10 tar du av mot Henningsvær og kjører på Henningsværveien, Fv816. Kjør over to broer og ta andre til venstre hvor du finner en stor parkeringsplass i Misværveien.

Vil du å se et fiskevær fra innsiden, er Henningsvær stedet å trille. Turen går for det meste på bilvei, og det fins mange alternative ruter i Henningsvær. Du kan for eksempel gå over moloen, rundt fotballbanen, eller opp mot Solvarden. Kanelbolle på kafé er nærmest obligatorisk!

KALLEVEIEN

Ta av fra E10 mot Hopen, Kalle og Hopen fisk. Ta første til høyre så kommer du inn på Kalleveien, følg denne og når du kommer til Kalle rorbuer, tar du til høyre opp en bratt bakke mellom en rød rorbu og et gult hus. Følg veien frem til parkeringplass ved servicebygget.

Kalleveien for trillende mammaer og pappaer! Dette er en lite trafikkert bilvei, og det går fint å trille fra begge ender av veien. Her triller du forbi Kalle rorbuer, med væreiergård og gamle rorbuer langs fjorden. Kallestranda er velkjent for langfjære som passer perfekt for barnefamilier. Åpent toalett på sommeren.

ØRSNES

Fra E10 tar du av mot Ørsnesvika. Følg Ørsnesveien nesten til enden og finn plass å parkere på venstre side før svingen.

Nærkontakt med fuglelivet i Ørsvågen. På denne turen går du på Ørsnesveien og ned til Sjøveien. Oppstart ved hovedveien eller ved starten på stien til Silsand. Har du bæresele eller bæremeis anbefaler vi å ta turen til Silsand, en herlig litt bortgjemt strand. Eller gå opp til gapahuken på Hopsåsen, flott utsikt!

KABELVÅGMARKA

Fra E10, Våganveien, tar du inn på Mølnosveien og finner en stor parkeringsplass på høyre side etter de to første husene.

Et populært turområde for barnefamilier. Flott trilletur langs Stor-Kongsvatnet, innover mot vannkraftverket. Der er det en fin rasteplass med benker. Rundt påske kan du legge poden i pulk og gå på ski i løypene. Legg turen innom skihytta for kakao og vafler!

SVOLVÆR

Ta av fra E10 Svolværveien opp mot Kongsmarka og Osan.

En fin rundtur rundt Litl-Kongsvatnet! Med Tjeldbergtind på den ene siden og Kongstindan og Løva på den andre, blir du omringet av flotte naturomgivelser. Her er det brede grusveier på begge sider, mens ved demningen er det smalere grusvei og sti. Det er oppsatte benker langsmed stien.

DELP

Kjør E10 østover fra Svolvær. Ta inn på Fv888, kjør forbi Sandsletta camping og gjennom Straumnes og ta til høyre og videre på Fv 888. Finn parkeringsplass på høyre side av veien før du kan kjøre over Grunnførfjorden.

En flott tur på østsiden av Grunnførfjorden. Forbi Delp finner du en herlig trilletur på traktorvei. Her kan du se laks og sjørøye vake. Turen går helt inn til Teinelva. Du kan fint sette deg på et sitteunderlag på bakken langsmed veien innover. Og det fins benk med fin utsikt nær Teinelva.

LAUPSTAD OG LILAND

Kjør E10 østover fra Svolvær og følg denne frem til du skal svinge til høyre mot Liland.

En flott helårstur under Geitgaljen. Turen går fra E10 og innover på veien mot Liland. På sommeren kan du fortsette inn til en rasteplass med lavvo som ligger ved elveutløpet. Ta gjerne med bæresele da siste delen kan være litt vanskelig, avhengig av vogn og føre. Rasteplassen driftes på dugnad av bygda.